Imprimer

Supplément descriptif du certificat

Le Répertoire National des Certifications Professionnelles (RNCP) Code RNCP : 6194

Intitulé

MASTER : MASTER MASTERS in economic and management sciences in the field of marketing, specialising in international industrial marketing and innovation

Résumé du référentiel d'emploi ou éléments de compétence acquis

These professionals analyse an industrial market on an international scale (monitoring market developments + market research) and contributes to developing a relevant offer through an innovative process (research and development + vocational diploma or degree). They market this offer at an international level.

Monitoring developments and market research on the industrial market. Ability to carry out an innovative project (R&D process)    
Ability to have marketing vision and to develop a launch strategy    
Operationalisation (marketing, sales)    
Skills in terms of understanding the intercultural dimension in commercial exchanges

Secteurs d'activité ou types d'emplois accessibles par le détenteur de ce diplôme, ce titre ou ce certificat

All industrial sectors

Innovative product managers, Development managers, Research and development managers, Product managers (for markets, sectors) in industrial marketing    
International marketing managers, B2B marketing managers    
International marketing analysts,    
Major accounts sales engineers, Business managers

Codes des fiches ROME les plus proches : 

  • H1206 : Management et ingénierie études, recherche et développement industriel
  • M1707 : Stratégie commerciale
  • M1705 : Marketing
  • H1102 : Management et ingénierie d'affaires
  • D1407 : Relation technico-commerciale
Autorité responsable de la certification Qualité du(es) signataire(s) de la certification
Ministère chargé de l'enseignement supérieur, Université Lille 1 Sciences et Technologies Recteur de l'académie, Président de l'université de Lille I, Président de l'université de Lille I - Recteur de l'académie, Recteur de l'académie

Niveau et/ou domaine d'activité

I (Nomenclature de 1967)

7 (Nomenclature Europe)

Convention(s) : 

Code(s) NSF : 

312 Commerce, vente

Formacode(s) : 

Liens avec d'autres certifications Accords européens ou internationaux

Base légale

Référence du décret général : 

Référence arrêté création (ou date 1er arrêté enregistrement) : 

Référence du décret et/ou arrêté VAE : 

Références autres : 

Modalités d'accès à cette certification

Descriptif des composantes de la certification : 

S1 M1
TU 6 ECTS    
MIS (Marketing Information System)
Marketing Database    

TU 5 ECTS    
Integrated marketing and direct marketing strategies    

TU 5 ECTS    
Media and stimulations    

TU 4 ECTS    
Systems for analysis and control of profitability    

TU 5 ECTS    

Legal aspects    

TU 5 ECTS    
Languages and international assignment/ project    

S2 M1    

TU 5 ECTS    
MIS (Marketing Information System) and    
Marketing Database    

TU 5 ECTS    
Purchaser and consumer behaviour  

TU 4 ECTS    
Creativity, development of messages and catalogues    

TU 4 ECTS    
Development and relationship strategies    

TU 4 ECTS    
Languages and international assignment/ project    

TU 8 ECTS    
Project development and long period of supervised work experience    

Semester S3: M2    

LANGUAGES English 24 h 5 ECTS     
LANGUAGES 2nd language German or Spanish 24 h 5 ECTS     
PROFESSIONAL DEVELOPMENT     
Project 10 h 5 ECTS     
BUDGETARY MANAGEMENT Budgetary management 24 h 5 ECTS     
MANAGEMENT 2 Human resources management 24 h  5 ECTS      
UNDERSTANDING INTERNATIONAL INDUSTRIAL MARKETS International dimension of industrial markets 24 h 5 ECTS     
UNDERSTANDING INTERNATIONAL INDUSTRIAL MARKETS    
Industrial purchasing behaviour 24 h 5 ECTS    
GLOBAL INDUSTRIAL MARKETING    
International industrial marketing strategy     
24 h 5 ECTS     
GLOBAL INDUSTRIAL MARKETING Business and strategic intelligence     
24 h 5 ECTS    
INNOVATION MANAGEMENT     
Scientific culture (level 2) 24 h 5 ECTS    
INNOVATION MANAGEMENT     
Research and development and innovation management 24 h 5 ECTS     

Semester S4: M2    

PROFESSIONAL DEVELOPMENT 2     
At least 4 months’ work experience, including at least 2 months abroad + dissertation 560 h 15 ECTS    
LANGUAGES English 24 h 5 ECTS     
LANGUAGES 2nd language German or Spanish 24 h 5 ECTS     
INTERNATIONAL CHOICE     
International industrial marketing strategy level 2 – case studies 24 h 5 ECTS     
INTERNATIONAL CHOICE International marketing and e-business 24 h 5 ECTS     
OPERATIONALISATION OF INTERNATIONAL INDUSTRIAL MARKETING     
International negotiating level 2 24 h 5 ECTS     
OPERATIONALISATION OF INTERNATIONAL INDUSTRIAL MARKETING
International industrial communication and promotion 24 h 5 ECTS     

Any components passed may be retained for an unlimited period of time.

Validité des composantes acquises :  non prévue

Conditions d'inscription à la certification Oui Non Composition des jurys
Après un parcours de formation sous statut d'élève ou d'étudiant X
personnes aynat contribué aux enseignements (loi n°84-52 du 26-01-1984 modifiée sur l'enseignement supérieur)
En contrat d'apprentissage X
Après un parcours de formation continue X
personnes aynat contribué aux enseignements (loi n°84-52 du 26-01-1984 modifiée sur l'enseignement supérieur)
En contrat de professionnalisation X
personnes aynat contribué aux enseignements (loi n°84-52 du 26-01-1984 modifiée sur l'enseignement supérieur)
Par candidature individuelle X
Par expérience dispositif VAE X
personnes aynat contribué aux enseignements (loi n°84-52 du 26-01-1984 modifiée sur l'enseignement supérieur)
Oui Non
Accessible en Nouvelle Calédonie X
Accessible en Polynésie Française X

Pour plus d'informations

Statistiques : 

Autres sources d'information : 

USTL

Lieu(x) de certification : 

Lieu(x) de préparation à la certification déclarés par l'organisme certificateur : 

Historique de la certification :